Polskie Koleje Linowe S.A. z siedzibą w Zakopanem to największy w Polsce operator kolei górskich, działający od ponad 80 lat. Historia firmy sięga 24 lipca 1935 r., kiedy została powołana spółka „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch”. Spółka za cel obrała sobie budowę kolei linowej w Zakopanem. Rozpoczęto ją 1 sierpnia 1935 r., a na szczyt kolej dojechała po raz pierwszy 15 marca 1936 r., co uważane jest za symboliczną datę rozpoczęcia działalności PKL. Była to pierwsza  kolej linowa w Tatrach i w Polsce i jak do tej pory jedyna tego typu.

24 lipca 1935 – Powstaje spółka „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch” popularnie zwana „Linkolkasprowy”. Jej największymi udziałowcami były Polskie Koleje Państwowe i Stocznia Gdańska.

 

1 sierpnia 1935 roku – Początek budowy kolejki na Kasprowy Wierch. Inicjatorem projektu budowy był Minister inż. Aleksander Bobkowski.

 

15 marca 1936 – Pierwszy wagonik kolejki wjeżdża na szczyt Kasprowego Wierchu. Budowa trwała 227 dni. Oficjalny dzień rozpoczęcia działalności PKL na rzecz turystów i narciarzy i pierwszej w Polsce kolei górskiej.

 

8 grudnia 1937 roku – Uruchomienie pierwszej w Polsce kolei linowo-terenowej, prowadzącej na Górę Parkową w Krynicy. Zbudowana została na zlecenie Ligi Popierania Turystyki.

 

20 grudnia 1938 roku – Ruszyła kolejka linowo-terenowa na Gubałówkę. Budowę rozpoczęto w lipcu, a zakończono w grudniu, po zaledwie 168 dniach.

 

1938 – Powstał wyciąg saniowy z Kotła Gąsienicowego na Kasprowy Wierch, który saniami wyciąganymi przy pomocy liny z napędem elektrycznym wywoził na Kasprowy po 16 narciarzy.

 

Wrzesień 1939 - styczeń 1945 – Koleje linowo-terenowe przeszły pod  zarząd służb miejskich a kolej na Kasprowy była zarządzana przez oddział  niemieckiego Ostbahnu w Krakowie.

 

1962 – Budowa kolei z krzesełkami jednoosobowymi w Kotle Gąsienicowym na Kasprowym Wierchu.

 

1969 – Rusza kolej z krzesełkami dwuosobowymi w Kotle Goryczkowym Kasprowego Wierchu.

 

1977 – Uruchomienie kolei krzesełkowej na Butorowy Wierch w Kościelisku koło Zakopanego.

 

1991 – Rusza kolej z krzesełkami dwuosobowymi na Palenicę w Szczawnicy.

 

1994 – Budowa pierwszego w Polsce systemu sztucznego naśnieżania tras narciarskich na stoku narciarskim na Gubałówce. Przyczyniło się to do wydłużenia sezonu narciarskiego w tym obszarze oraz do podniesienia komfortu i bezpieczeństwa jazdy na nartach.

 

1 czerwca 1994 – Uruchomienie pierwszej w Polsce zjeżdżalni grawitacyjno-wózkowej na Gubałówce.

 

1 czerwca 1999 – Rusza druga w Polsce zjeżdżalnia grawitacyjno-wózkowa na Palenicy w Szczawnicy.

 

1 czerwca 2000 – Restrukturyzacja PKP Państwowych Kolei Linowych i przekształcenie w Polskie Koleje Linowe Spółka z o.o.

 

18 grudnia 2000 – Oddanie do użytku czteroosobowej kolei linowo-krzesełkowej na Hali Gąsienicowej, która pomimo bardzo trudnych warunków górskich oraz powstawania na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego została wybudowana w zaledwie 202 dni.

 

2001 – Przebudowa kolei linowo-terenowej Gubałówka. Dokonano kompleksowej wymiany całej technologii. Po 112 dniach budowy ruszyła nowa kolej, jedna z kilku najnowocześniejszych kolei na świecie, uzyskując prawie dwukrotnie większą zdolność przewozową - do 2000 osób na godzinę.

 

14 lutego 2004 – Uruchomienie nowego ośrodka turystyczno-narciarskiego na górze Żar w Międzybrodziu Żywieckim. Oddano do użytku kolej linowo-terenową, wybudowano od podstaw dwie stacje kolei, trasę narciarską z infrastrukturą zaśnieżania i oświetlenia trasy. Kolej udostępniono turystom w lutym 2004 roku.

 

20 sierpnia 2005 – Uruchomienie zjeżdżalni letniej i przenośnika taśmowego na Górze Żar.

 

Grudzień 2005 – Uruchomienie wyciągu orczykowego na Górze Żar w Międzybrodziu Żywieckim oraz modernizacja oferty na Palenicy w Szczawnicy m.in.: uruchomienie nowoczesnej czteroosobowej kolei krzesełkowej (wyprzęganej), uruchomienie wyciągu orczykowego na Szafranówce oraz oświetlenie tras narciarskich na Palenicy II i Szafranówce.

 

01 czerwca 2006 – Uruchomienie zjeżdżalni pontonowej na górze Parkowej w Krynicy.

 

24 czerwca 2006 – Minister Środowiska wydaje zgodę na modernizację kolei linowej na Kasprowy Wierch pod warunkiem utrzymania w lecie dotychczasowej przepustowości na poziomie ok. 180 osób na godzinę. Jednocześnie Minister zobowiązuje Polskie Koleje Linowe do tzw. kompensacji przyrodniczej, czyli przeprowadzenia prac rekultywacyjnych w rejonie oddziaływania kolei linowej.

 

26 czerwca 2006 – Starostwo Powiatowe w Zakopanem wydaje decyzję pozwolenia na budowę KL Kasprowy Wierch. Prace realizowano w dwóch etapach. W I etapie przystąpiono do budowy skomplikowanych konstrukcyjnie fundamentów podpór kolei linowej, podwieszonych nad istniejącymi. W drugim etapie prac przebudowy kolejki (realizowanym od maja 2007) wdrożono m.in. nowoczesne rozwiązania elektroniczne umożliwiające pełny nadzór nad prowadzeniem ruchu wagonów zarówno z budynków, jak i z wagonów,  zmodernizowano powierzchnie wewnątrz budynków na wszystkich stacjach kolei dostosowując je do nowej technologii i zwiększonych wymogów obsługi pasażerskiej m.in. poprzez zastosowanie ruchomych peronów dla pasażerów. Technologia kolei oraz stacje zostały też przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

 

15 grudnia 2007 – Zmodernizowana kolejka na Kasprowy Wierch zostaje przekazana do użytku. 

 

18 stycznia 2008 - Uroczystość poświęcenia kolei linowej na Kasprowy Wierch, w której uczestniczył prezydent Lech Kaczyński z małżonką. Poświęcenia dokonał kardynał Stanisław Dziwisz.

 

2010 – Ośrodek turystyczno-narciarski Mosorny Groń w Zawoi, położony u podnóża Babiej Góry, zostaje włączony do oferty PKL.

 

6 września 2013 – PKL zostaje zakupiony przez spółkę Polskie Koleje Górskie, powołanej przez cztery gminy z terenu powiatu tatrzańskiego tj. Miasto Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Kościelisko i Poronin. Głównym akcjonariuszem staje się fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners.

 

Wrzesień 2013 – Ośrodek Jaworzyna Krynicka, największa stacja narciarska w Beskidzie Sądeckim oraz jedna z największych stacji w Polsce zostaje włączony do oferty PKL.

 

30 czerwca 2015 – Połączenie spółek Polskie Koleje Górskie i Polskie Koleje Linowe.

 

Grudzień 2015 –  Oficjalny powrót do historycznej nazwy Polskie Koleje Linowe.

 

Styczeń 2016 – Uruchomienie programu PKLpass, czyli nowoczesnej formy kupowania i odbierania skipassuów i biletów bez konieczności odwiedzania kas. Program obejmuje ośrodki: Kasprowy Wierch, Gubałówka, Jaworzyna Krynicka, Palenica, Góra Żar i Góra Parkowa.

 

zamknij

Szanowni Państwo! Nasza witryna wykorzystuje pliki cookie, aby dostarczyć nam danych statystycznych oraz aby zapewnić jak najlepsze wrażenia podczas odwiedzin naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookie oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Nie korzystamy z plików cookie, aby śledzić poszczególnych użytkowników lub ich identyfikować, ale aby zdobyć przydatną wiedzę o tym, jak jest używana nasza witryna, abyśmy mogli ją ulepszać dla naszych użytkowników. Mogą Państwo dokonać, w każdym czasie, zmiany ustawień dotyczących cookie. Wszystkie najnowsze wersje popularnych przeglądarek zapewniają użytkownikom kontrolę nad plikami cookie. Użytkownicy mogą ustawić swoją przeglądarkę tak, aby zaakceptowała lub odrzuciła wszystkie lub niektóre pliki cookie. Kontynuując korzystanie z naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażają Państwo zgodę na wykorzystanie plików cookie. Więcej o plikach cookie w Polityce prywatności.